Gemeenten en politie worden regelmatig geconfronteerd met ordeverstoringen die online beginnen of online versterkt worden. Het gaat bijvoorbeeld om onrust rondom politieke besluiten, oproepen tot demonstraties, illegale evenementen en het versterken van tegenstellingen tussen inwoners. Digitale criminaliteit vraagt om een andere aanpak en brengt een verschuiving van werkzaamheden en competenties met zich mee. Dit vraagt naast een integrale aanpak ook om een krachtig antwoord van de keten.
Gemeenten moeten weten welke bestuurlijke instrumenten zij rondom toezicht (monitoren/signaleren) en handhaven (maatregelen) van de onlinewereld tot hun beschikking hebben. Gemeenten moeten adequaat in kunnen spelen op wat zich online afspeelt en voor offline ordeverstoringen kan zorgen. Naast digitale interventies kunnen ook fysieke interventies worden ingezet.
Documenten & links
De burgemeester: burgervader, handhaver van de openbare orde en sheriff van het internet? (deel 1)
Een artikel dat de vraag beantwoord of burgemeesters met een internetverbod kunnen optreden tegen openbare-ordeverstoringen. Het verkend de grenzen van de juridische basis voor het internetverbod
- Datum: 1 May 2022
- Auteur: Mr. M. Buitenhuis
- Documenttype: Rapport
- Pagina's: 9
Onderzoeksrapporten en publicaties
In deze bijdrage wordt zowel gekeken naar de werkwijze van gemeenten op het gebied van online aangejaagde ordeverstoringen als naar juridische kaders waarbinnen gemeenten moeten opereren.
- Datum: 1 Nov 2022
- Auteur: Willem Bantema & Spike de Vries
- Documenttype: Rapport
- Pagina's: 17
Het tweede deel gaat in op de uitvoerbaarheid van het opleggen van een internetverbod. Zo wordt ingegaan op de formulering van het internetverbod, de AVG, de bekendmakingsperikelen en de handhaafbaarheid van het internetverbod.
- Datum: 24 Feb 2023
- Auteur: Mr. M. Buitenhuis & dr. W. Bantema
- Pagina's: 12
Een artikel dat de vraag beantwoord of burgemeesters met een internetverbod kunnen optreden tegen openbare-ordeverstoringen. Het verkend de grenzen van de juridische basis voor het internetverbod
- Datum: 1 May 2022
- Auteur: Mr. M. Buitenhuis
- Documenttype: Rapport
- Pagina's: 9
In deze bijdrage wordt aan de hand van actuele voorbeelden ingegaan op de mogelijkheden die de APV biedt om online aangejaagde ordeverstoringen aan te pakken.
- Datum: 1 Apr 2023
- Auteur: NHL stenden University of applied sciences
- Documenttype: Rapport
- Pagina's: 9
Een praktijkverkenning naar de online werkwijze van jongerenwerkers en politie in Amsterdam Zuid-Oost
- Datum: 1 Dec 2023
- Auteur: NHL stenden univeristy of Applied Sciences & universiteit groningen
- Documenttype: Rapport
- Pagina's: 61
In dit stuk wordt ingegaan op de mogelijkheden die gemeenten en burgemeesters hebben bij online handhaving ten behoeve van de openbare orde en veiligheid en de uitdagingen die ze daarbij ervaren.
- Datum: 1 Jun 2022
- Auteur: Willem Bantema
- Documenttype: Rapport
- Pagina's: 19
Praktische hulp
In de beschrijving van deze weg wordt duidelijk welke rol de gemeente kan nemen, welke gevaren er op de weg zijn en waar de gemeente hulp (de zogenoemde wegenwacht) kan inroepen.
- Datum: 1 Aug 2020
- Auteur: CCV
- Documenttype: Factsheet
- Pagina's: 2
Wat betekent het voor diegenen die vanuit de landelijke overheid beter willen ‘luisteren’ naar de samenleving? En die daarbij met name voeling willen houden met mogelijk opkomende maatschappelijke onrust? Daarvoor noemt de auteur vijf punten die van belang zijn.
- Datum: 22 Apr 2022
- Auteur: Marnix Eysink Smeets
- Documenttype: Rapport
- Pagina's: 38
Nieuws
Algemeen - 23 apr. 2024
CCV Tool Online aangejaagde ordeverstoringen
Evenement - 15 nov. 2023
Roadshow Barrièremodel online aangejaagde ordeverstoringen
Algemeen - 31 okt. 2023
Terugkijken: CCV-Leerkring XL online openbare orde (30 oktober 2023)
Algemeen - 30 okt. 2023
Handreiking online onderzoek voor gemeenten
Algemeen - 30 okt. 2023