Rijksoverheid is gestart met een meerjarige campagne ‘’laat je niet interneppen’’
Deze campagne wordt ingezet om Nederlanders bewuster te maken van de verschillende vormen van online criminaliteit.
Een veel gebruikte manier van criminelen is om mensen online te misleiden en op het verkeerde been te zetten. Dit doen ze bijvoorbeeld door in te spelen op persoonlijke situaties en zich voor te doen als iemand anders. Iemand die te vertrouwen is, zoals een vriend of een medewerker van een winkel met een mooie aanbieding. Per e-mail, sms of WhatsApp nemen criminelen contact op en spelen in op menselijke karaktereigenschappen zoals nieuwsgierigheid, vertrouwen, hebberigheid, angst en onwetendheid om toe te slaan.
Volgens het CBS kregen om en nabij 2,2 miljoen Nederlanders vorig jaar te maken met online criminaliteit. Deze cijfers zijn niet mals. Een aanzienlijk deel van de Nederlanders zijn minder digitaal vaardig dan ze zelf denken. Zo blijkt uit onderzoek voor het ministerie van Binnenlandse zaken en koninkrijksrelaties. Vandaar dat deze campagne echt van belang is.
Wat houdt de campagne in?
De meerjarige campagne van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties roept mensen op om goed de afzender van online berichten te checken en bij twijfel weg te klikken of swipen. Via deze link komt u terecht bij de toolkit van rijksoverheid.In deze toolkit vind je verschillende uitingen die ingezet kunnen worden om de boodschap van de campagne "Laat je niet interneppen" uit te dragen. Deze materialen zijn gratis en rechtenvrij te gebruiken op websites, sociale media, nieuwsbrieven en andere communicatiekanalen, mits voor niet-commerciële doeleinden. De online video’s zijn te gebruiken tot 25 oktober 2024.
Werkt je bij een gemeente? Dan kun jij een bijdrage leveren!
Als je vanuit je professionele omgeving dicht bij de burger staat, besteed dan vooral binnen je netwerk aandacht aan de komende campagnes. Neem het mee bij voorlichtingen, cursussen en events rondom cybersecurity en digitale veiligheid. Deel daarnaast de campagne in je netwerk.
Wil je meer informatie over hoe de campagne in jouw gemeente in te zetten? Neem dan contact op met Robert de Rijcke of Dave van den Berg.